موضوع این نوشته در واقع سوالی است که پاسخ به آن قدری نیاز به مقدمه قبلی داره داریم در مورد چیزی صحبت کنیم که ممکن است در مباحث متداول تعمیر و نگهداری خودرو در ذهن شما نباشد: فنر ساعتی و آسیب های آن . ممکن است از خود بپرسید: “آیا می توانم با فنر ساعتی آسیب دیده رانندگی کنم؟” خوب، از نظر فنی بله می توانید، در رانندگی شما هیچ خلل مشهودی که باعث بشه ماشین حرکت نکنه یا فرمان کارش را در چپ و راست چرخیدن انجام نده ایجاد نخواهد شد اما بدلایل مختلف و فنی هیچ کارشناس فنی این کار را پیشنهاد نمی کنه . برای اطلاعات بیشتر این مورد را هم مطالعه بفرمایید
فنر ساعتی یا Clock Spring
بصورت ساده ببینیم ، فنر ساعتی یا Clock Spring دقیقاً چیست؟ فنر ساعتی قطعه ای در زیر فرمان خودروی شماست که به اتصالات الکتریکی اجازه می دهد در حین چرخاندن غربیلک فرمان اتصالات در حالت اکتیو و بصورتدست نخورده باقی بمانند. اهمیت و کار کرد دقیق آن برای بخش هایی مانند ایربگ یا کیسه هوا و بوق برای عملکرد صحیح آنها بسیار مهم است. اگر فنر ساعت قطع شود، می تواند از باز شدن بموقع کیسه هوا در صورت تصادف جلوگیری کند،بطور قطع تصدیق می نمایید همین یک مورد کافی است که برای شما به یک نگرانی عمده ایمنی بدل شود. علاوه بر این، فنر ساعت آسیب دیده میتواند باعث از کار افتادن بوق و برخی از آپشن های ماشین شود .
اکنون، ممکن است این سوال مطرح شود خوب این قطعه با اهمیت هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد ؟.
از آنجا که این قطعه در تمام طول عمر خود تا زمانی که در حالت سلامت کار میکند بطور معمول نیاز به سرویس دوره ای و موارد مشابه ندارد بنابراین شاید نتوان یک محدوده زمانی مشخص مثلا 10 سال و یا چند هزارکیلومتر کار کرد ماشین را بعنوان عمر مفید فنر ساعتی بصورت دقیق تعیین و اعلام نمود و این بدلیل این هست که عوامل مختلف و متعددی باعث آسیب به فنر ساعتی ماشین می شوند .برای نمونه می توان به کیفیت قطعات داخلی آن مانند جنس کابل های فلت وسوکت ها ،نوع تعمیراتی که بر روی ستون فرمان یا متعلقات آن انجام میگردد و در مواقعی بناچار این قطعه هم باز و مجددا در محل خود قرار میگیرد، همچنین میزان به راست و چپ چرخاندن غربیلک فرمان و فشار وشدت چرخاندن غربیلک و حتی محیط جغرافیایی که از ماشین استفاده می شود اشاره نمود . بهر حال این قطعه معمولا فقط هنگامی که خراب می شود باز شده و تعویض و یا تعمیر میگردد .در هر حال جای نگرانی نیست چون این قطعه از مواردی است که عمر مفید طولانی داشته و به ندرت با مشکل مواجه می شود.
نشانه های معیوب بودن فنر ساعتی
نشانه های معیوب بودن فنر ساعتی یا مارپیچ فرمان، چراغ هشدار کیسه هوا روی داشبورد، خرابی دکمه های فرمان و خرابی بوق، چراغ هشدار کنترل کشش در برخی خودروها روشن میشود. همچنین چراغ سنسور زاویه فرمان نیز اختلال را نشان میدهد. اگر کروز کنترل با سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز ،و سر و صدا در هنگام چرخاندن فرمان دیده شود، این نشانهها معیوب بودن فنر ساعتی را نشان میدهد.
سفت شدن متناوب فرمان در حین چرخش نیز از نشانههای معیوب بودن فنر ساعتی است. این مسئله ممکن است به علت آسیب به کابلهای تخت داخلی فنر ساعتی و سوکتهای آن باشد. همچنین کانکتورهایی که فرسوده، جدا شده یا آسیب دیده باشند نیز میتوانند علت این مشکل باشند.
همانطور که قبلاً اشاره کردم، فنر ساعتی در انواع خود رو به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت طولانی دوام بیاورند، اما مانند همه چیزها، می توانند در طول زمان فرسوده شوند. یکی از دلایل رایج آسیب فنر ساعتی چرخش آزاد فرمان است که می تواند باعث جدا شدن نوار و کابل فلت FFC در فنر ساعتی از سوکت شود. علاوه بر این، هرگونه تعمیری که روی فرمان یا ستون بدون مراقبت مناسب انجام شود نیز می تواند منجر به آسیب دیدن فنر ساعت شود.
سخن پایانی
با توجه به مطالب عنوان شده و تصاویر امید واریم بتوانید خودتان با رعایت ایمنی کامل نسبت به نصب و یا در صورت ضرورت تعمیر فنر ساعتی ماشین خودتان اقدام نمایید بدیهی است کارشناسان مجموعه مهیا می باشند در حد توان با توضیحات لازم در رفع ابهامات شما اقدام نمایند . کافی است تماس بگیرید.
تاکید می نماید از انجا که شخصا مسئولیت باز نمودن و تعمیر فنر ساعتی را عهده دار می باشید رعایت تمام موارد و قوانین ایمنی و فنی ضروری است .
همچنین به اطلاع میرساند در این مجموعه تمام اقدامات تعمیر فنر ساعتی برای اغلب اتوموبیل ها با استفاده از قطعات مشابه وکارایی مطلوب در اسرع وقت انجام میگردد . برای اطلاعات بیشتر این مورد را هم می توانید مطالعه بفرمایید.