تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان

تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان  اتوموبیل کار تخصصی و حساسی است ولی خوشبختانه چندان پیچیده  نیست ، نیاز به قدری اطلاعات فنی و تا حدودی مهارت در زمینه کارهای مکانیکی و  الکترونیکی دارد ، در این پست تلاش می نماییم ،بصورت بسیار ساده و مفید سرفصل و مراحل انجام کار را توضیح دهیم و امیدواریم که حداقل  بتوانید در تشخیص عیب و تعویض و یا تعمیر این قطعه بسیار از این اطلاعات استفاده نمایید .

اهمیت فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان

در هنگام رانندگی، همه ما غربیلک فرمان خودرو را بارها و بارها چرخانده‌ایم. اما آیا به این فکر کرده‌اید که چگونه این عملیات چرخاندن تأثیری بر روی اتصالات سیمی فرمان خودرو ندارد؟
چرا اتصالات آن هیچ آسیبی نمی‌بینند؟  چگونه با چرخاندن فرمان، اتصالات تجهیزات الکترونیکی فرمان  همچنان دقیق کار میکنند و ارتباط سیگنالهای الکترونیکی و الکتریکی حتی برای لحظه ای قطع نمی شوند ؟
پاسخ به این سوالات در واقع در وجود یک قطعه کوچک و مهم به نام “فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان ” خلاصه می‌شود. فنر ساعتی، قطعه‌ای است که در فرمان خودرو درست زیر غربیلک فرمان تعبیه شده  و نقش حفاظت از اتصالات سیمی را بر عهده دارد.
تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان
این توصیه بسیار مهم است اگر در نظر دارید شخصا اقدام به باز نمودن این قطعه نمایید اولا در همه مراحل کار از بخشهای مختلف عکس بگیرید تا در هنگام مواجه شدن با ابهامات از آنها استفاده نمایید ضمنا از آنجا که برای تعمیر این قطعه ابتدا باید فنر ساعتی از زیر غربیلک فرمان اتوموبیل باز بشود و بعد مراحل تعمیر  آغاز میگردد برای باز کردن آن از زیر فرمان می توانید از یک برقکار اتوموبیل کمک بگیرید 
در رابطه با کابل موجود در فنر ساعتی نیز از آنجا که کابل اورجینال این قطعه بخصوص برای ماشینهای مدل خارجی به ندرت یافت می شود باید بتوانید از کابل فلت مناسب و مشابه استفاده نمایید ، طول و عرض و ضخامت همچنین تعداد پین این کابل بسیارمهم است وباید با دقت و مشابه کابل اصلی انتخاب شود  در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهید شد 

   کارشناس فنی کهن سرویس در کنار شما و مهیای پاسخگویی به ابهامات شما هستند  

نصب-و-تعمیر-فنر-ساعتی-۲

علائم خرابی فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان

  • چراغ هشدار کیسه هوا روی داشبورد
  • خرابی دکمه های فرمان و  از کار افتادن بوق
  • چراغ هشدار کنترل کشش در برخی اتوموبیل ها
  • روشن شدن چراغ سنسور زاویه فرمان
  • اختلال در کروز کنترل با سیستم کنترل کشش و هم با سیستم کنترل الکترونیکی دریچه گاز
  • شنیدت صدای اضافی در هنگام حرکت غربیلک فرمان
  • سفت شدن گاه و بیگاه فرمان در هنگام چرخش أن
یاد آوری مهم اینکه :  این علائم به تناسب نوع  و کلاس ماشین ها، همچنین میزان آسیب وارد شده به کابلهای فلت درون فنر ساعتی و سوکت و کانکتورهای آن که می توانند سائیده شده قطع و یا دفرمه شده باشند ممکن است باهم و یا بصورت موردی مشاهده شوند . در هر حال از انجا که ممکن است  روشن شدن چراغهای هشدار دهنده روی داشبرد ناشی از یک نوسان الکترونیکی ایجاد شده باشد بهتر است بادیدن این علائم در ابتدا با مراجعه به برقکارهای اتوموبیل از آنها بخواهید با تست و و تنظیم بخش های الکترونیکی با دیاگ زدن خطاهای الکترونیکی را برطرف نمایند

تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان

در این بخش قصد داریم در مورد تعمیرات کابل فلت در اتومبیل‌ها و پرینترها صحبت کنیم. این کابل‌ها که به صورت FFC شناخته می‌شوند، در اتومبیل‌هایی که مجهز به ایربگ هستند و همچنین در برخی اجزای پرینترها استفاده می‌شوند.
در اتومبیل‌ها، این کابل‌ها برای اتصال سنسورها و آپشن های مختلف مانند بوق و کزوز.. و…. به فرمان استفاده می‌شوند. آنها وظیفه انتقال اطلاعات و سیگنال‌های الکتریکی را بین اجزای مختلف فرمان بر عهده دارند. همچنین در پرینترها نیز برای انتقال داده‌ها و سیگنال‌های الکتریکی بین قطعات مختلف استفاده می‌شوند.
کابل فلت

سخن پایانی

در انتها در خصوص تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان  یاد آوری می نماید که در هنگام آسیب به بخش فنر ساعتی اتوموبیل ، سازندگان خودرو تاکید بر تعویض این قطعه با یک  فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان نو و اورجینال می نمایند و فقط در شرایط عدم امکان تهیه فنر ساعتی اورجینال، تعمیر این قطعه و تعویض کابل فلت داخل آن با کابل های مشابه مطرح است .
امیدواریم براساس مطالب مطرح شده  اطلاعات مفیدی جهت رفع عیب فوری این بخش ارائه کرده باشیم و شما بتوانید در صورت مواجه شدن با این ایراد در اتوموبیل  عیب را تشخیص داده و در جهت برطرف نمودن آن اقدام موثری نمایید .
با توجه به اهمیت این کابل‌ها، تعمیر آنها در صورت خرابی یا ساییدگی بسیار حائز اهمیت است.
خوشبختانه، مجموعه ما توانسته است توانمندی‌های لازم را برای تعویض کابل فلت در فنر ساعتی اتومبیل‌ها که  مشابهت هایی با کابل فلت پرینترها دارند فراهم آورد.
در بعضی موارد، لازم است که کابل فلت ساییده و یا دفرمه شده با یک کابل مشابه تعویض شود. این کار نیاز به دقت و تخصص دارد تا هیچ گونه خطایی رخ ندهد. خوشبختانه، همکاران ما در کهن سرویس با دانش و تجربه لازم، قادر به تعویض کابل فلت با دقت و حرفه‌ای انجام می‌دهند.
در صورتی که شما نیز به هر گونه مشکل یا ابهامی در مورد تعمیرات کابل فلت در اتومبیل یا پرینتر خود برخورد کردید، خوشحال می‌شویم که با همکاران ما در کهن سرویس مشورت نمایید. تیم ما همواره آماده است تا به شما کمک کند و مشکلات را برطرف سازند. ضمنا برای اطلاعات بیشتر می توانید از مطالب موجود در پست فنر ساعتی یا اسپیرال  استفاده نمایید 
مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *