راهنمای گام به گام نصب و تعمیر فنر ساعتی

راهنمای گام به گام نصب و تعمیر فنر ساعتی
فهرست مطالب
زمان مطالعه : 4 دقیقه ......

راهنمای گام به گام نصب و تعمیر فنر ساعتی

فنر ساعتی برای عملکرد سیستم های مختلف خودرو از جمله کیسه هوا، کروز کنترل، کنترل کشش، عملکرد بوق و کنترل رادیو، گرمایش و دستگاه های تلفن همراه در برخی خودروها بسیار مهم هستند. با گذشت زمان، فنرهای ساعت می توانند به دلیل آسیب به کابل فلت درون آن از جمله سایش و پارگی ناشی از حرکت قطعات داخلی، و همچنین خراب شدن اجزای مصرفی مانند کانکتورهای پلاستیکی و سنسورها مشکلاتی را ایجاد نماید .

نشانه های خرابی فنر ساعتی خودرو

هنگامی که این اتفاق می افتد، تعمیر یا تعویض سریع ضروری است.

اولویت برای تعویض یا تعمیر فنر ساعتی :

خودروسازان عموماً توصیه می کنند که فنرهای ساعت آسیب دیده به طور کامل با قطعات اصلی و اورجینال تعویض شوند. با این حال، بسیاری از دارندگان خودرو برای تهیه  فنرهای ساعتی اصلی یا مشابه استاندارد  با چالش‌هایی مواجه هستند و بناچار ممکن است تعمیرات ارزان‌تر را به عنوان یک  راه حل موقت انتخاب کنند. در نتیجه، تعمیر یک فنر ساعت آسیب دیده در سال های اخیر به یک عمل  موقت رایج تبدیل شده است.

توجه به این نکته ضروری است که تعویض، نصب یا حتی تعمیر فنرهای ساعتی چندان پیچیده نیست. با مهارت ها، ابزارها و مقداری دانش مکانیک و الکترونیک، می توان تعمیرات یا نصب فنر ساعت را انجام داد.

در حالی که دستورالعمل‌های نصب ممکن است بر اساس مدل و مدل خودرو متفاوت باشد، نکات و موارد زیر برای نصب فنر ساعت ضروری هستند و باید به دقت دنبال شوند. ملاحظات کلیدی برای نصب فنر ساعتی بشرح زیر می باشند :

  1. مطمئن شوید که چرخ های جلو صاف هستند: قبل از برداشتن یا نصب کابل فنر ساعتی، چرخ های جلو را به سمت جلو تراز کنید. نادیده گرفتن این مرحله ممکن است باعث شود کابل فلت ffc داخل محفظه نامرتب شده و آسیب ببیند.
  2. کابل منفی باتری را جدا کنید: برای ایمنی، قبل از دست زدن به اجزای سیستم کیسه هوا و در حین نصب فنر ساعت، برق خودرو را قطع کنید.  حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس کار را شروع نمایید .
  3. نشانگر زبانه و قفل: برخی از فنرهای ساعت دارای نشانگر قفل هستند. اگر زبانه و نشانگر قفل برداشته شد یا فنر ساعت در حین تعمیر می چرخد، با چرخاندن کامل آن، شمارش دورها و تقسیم بر دو برای یافتن نقطه مرکزی، مطمئن شوید که در مرکز قرار دارد. به عنوان مثال، اگر فنر ساعتی بتواند 5 دور کامل بچرخد، مرکز آن 2.5 دور خواهد بود. مرکز مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن کابل فنر ساعتی بسیار مهم است. این نکته بسیار مهم و اساسی است لطفا در کنترل دقیق ان دقت مضاعف داشته باشید .
  4. سنسور زاویه فرمان را بردارید: اگر وسیله نقلیه به سنسور تنظیم زاویه فرمان متصل به فنر ساعت مجهز شده است، آن را از فنر ساعت قدیمی جدا کرده و به فنر جدید متصل کنید. البته همه مدلها این سنسور را ممکن است نداشته باشند.
  5. پاک کردن کدهای خطا: در بیشتر موارد، چراغ هشدار پس از تعویض خودکار فنر ساعتی ریست و بازنشانی می شود، اما برخی از کدهای خطا ممکن است نیاز به پاک کردن نرم افزار از طریق عیب یابی داشته باشند. که بطور معمول با دیاگ زدن ماشین درست می شود.

تعمیر فنر ساعتی:

اکثر کیت های فنر ساعتی در برندهای خودرو کاملاً مشابه هستند. اجزای داخلی معمولاً شامل سوکت ها، کابل های مسطح یا فلت ffc  و سنسورها هستند. شایع ترین آسیب ها از فرسودگی، قطع و وصل شدن یا تغییر شکل کابل فلت مورد اشاره و اتصالات، به ویژه آنهایی که با سیستم کیسه هوا مرتبط هستند، ایجاد می شود. لازم به توضیح است برای تهیه کابل فلت مشابه مورد استفاده در فنر ساعتی می توانید کابل فلت مناسب را از سایت  آی فلت     تهیه نمایید.

نکته خیلی مهم دیگر این هست که : قبل از شروع تعمیرات، از وضعیت فعلی فنر ساعتی در زوایای مختلف عکس بگیرید تا در هنگام مونتاژ مجدد به آنها مراجعه کنید. از آنجایی که چیدمان قطعات پلاستیکی، غلطک ها و کابل تخت می تواند بین مدل های خودرو متفاوت باشد، توصیه می شود مدل، اندازه، تعداد چرخش و جهت پین کابل را به دقت یادداشت کنید.

پس از ثبت این اطلاعات، با رعایت نکات ایمنی که قبلا ذکر شد، به برداشتن فنر ساعتی اقدام کنید. پس از تهیه کابل اصلی یا مشابه و سازگار، مقدار کمی گریس مناسب  ترجیحا گریس نسوز برای جلوگیری از اصطکاک کابل ها روی سطح آنها بمالید. کابل جدید را با دقت طبق زوایای چرخش مشخص شده نصب کنید .

نکته مهم دیگر این هست که در پایان نصب کابل فلت داخل فنر ساعتی بطورت دقیق اتصالات را با یک مولتی متر بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند پیشنهاد می کند برای اطلاعات بیشتر موارد  زیر را نیز مطالعه بفرمایید .

می خواهم فنر ساعتی (clock spring ) را تعمیر کنم

سخن آخر

1. تعمیر و تعویض کابل فلت در فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان اتومبیل یکی از مهمترین مراحل تعمیرات فنی خودرو است. این کار نیازمند دقت و تخصص فنی بالا است تا هیچ گونه خطایی رخ ندهد.

2. در صورتی که کابل فلت در فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان خودرو ساییده یا دفرمه شده باشد، لازم است آن را به صورت دقیق و با استفاده از مواد و تجهیزات مناسب تعویض نمایید.

3. توجه به جزئیات فنی و استفاده از قطعات اورجینال برای تعمیرات کابل فلت در فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان اتومبیل بسیار حائز اهمیت است تا عمر و کارایی خودرو حفظ شود.

4. با توجه به مشابهت کابل فلت فنر ساعتی با کابل فلت پرینترها، تخصص و دانش فنی لازم برای تعویض کابل فلت در این دو حوزه بسیار مشابه است و نیازمند توجه به جزئیات فنی است.

5. همکاران ما در کهن سرویس با تجربه و دانش کافی، قادر به تعویض کابل فلت در فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان اتومبیل‌ها هستند و همواره آماده انجام این کار با دقت و حرفه‌ای هستند.

6. در صورت بروز هر گونه مشکل یا ابهام در مورد تعمیرات کابل فلت در فنر ساعتی یا اسپیرال فرمان، بهتر است با تیم ما در کهن سرویس مشورت نمایید تا به شما کمک کنند و مشکلات را برطرف سازند.

7. همکاران ما در کهن سرویس با دانش و تجربه لازم، قادر به تعویض کابل فلت با دقت و حرفه‌ای انجام می‌دهند.
در صورتی که شما نیز به هر گونه مشکل یا ابهامی در مورد تعمیرات کابل فلت در اتومبیل یا پرینتر خود برخورد کردید، خوشحال می‌شویم که با همکاران ما در کهن سرویس مشورت نمایید. تیم ما همواره آماده است تا به شما کمک کند و مشکلات را برطرف سازند. ضمنا برای اطلاعات بیشتر می توانید از مطالب موجود در پست فنر ساعتی یا اسپیرال  استفاده نمایید 

مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *