فنر ساعتی یا اسپیرال spiral

فنر ساعتی یا اسپیرال spiral

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

فنر ساعتی یا اسپیرال spiral

اطلاعات ارزشمند زیادی در مورد اینکه چگونه فنر ساعتی یا اسپیرال spiral بر توانایی ماشین تاثیر می گذارد وجود دارد و مردم اغلب از آن اطلاعات خیلی کمی دارند و به همین دلیل اهمیت لازم را به آن نمی دهند. در این پست، اهداف استفاده از فنر ساعتی یا اسپیرال spiral را به همراه علائم مختلف خرابی یا عدم کارکرد صحیح بازگو می کنیم ، امید آنکه مفید واقع گردد.

در خودروهای مجهز امروزی، فنر ساعتی علاوه بر برقراری اتصالات ایربگ موجود در فرمان نقش مهمی در عملکرد صحیح چندین سیستم دیگر خودرو مانند کروز کنترل، سیستم های کنترل کشش، بوق و غیره دارد.

بدون وجود فنر ساعتی، کنترل کردن و تنظیم بسیاری از سیستم‌های یک خودرو از طریق وجود دکمه های کنترلی در فرمان خودرو وجود ندارد، و این به تنهایی دلیل کافی برای مهم قرار گرفتن این لوازم جانبی است.

نصب-و-تعمیر-فنر-ساعتی-۲

برخی فنر ساعتی را به عنوان واحد فنر سیم پیچ، سیم پیچ فنر ساعتی، کابل مارپیچی، حلقه تماسی، اسپیرال فرمان و حلزونی فرمون می شناسند. اگر تا به حال به این نام های جایگزین برخورد کردید، بدانید که همه آنها به یک قطعه و بخش مهم بنام فنر ساعتی  یا اسپیرال  spiral  اشاره دارند.

محل فنر ساعتی یا اسپیرال spiral بین فرمان و ستون فرمان قرار دارد. اگر زمانی  غربیلک فرمان خود را بردارید، شیء دایره ای شکلی خواهید دید که معمولاً سیاه یا زرد است که فنر ساعتی یا اسپیرال spiral  است و همیشه سیم های متصل به آن در دو سمت آن قرار داشته و رابط اتصال سیم ها بین فرمان و بدنه خودرو میباشد که سیم های اتصال آن به سمت ستون فرمان می روند.

فنر ساعتی یا اسپیرال spiral

فنر ساعتی یا اسپیرال spiral  به سادگی کارکرد یک سیم پیچ است که در اصل یک یا دو عدد کابل فلت می باشند که با چرخش فرمان در داخل محفظه خود جمع میشوند و با گردش در چهت مخالف باز میشود. عملکرد آن حفظ تداوم اتصالات الکتریکی برای همه اجزای متصل به فرمان مانند کیسه هوای راننده، دکمه های کنترل ضبط خودرو، دکمه های تنظیمات نمایش گر و دکمه های تنظیمات کروز کنترل خودرو میباشد.

همچنین این قطعه وظیفه اتصال بوق و هر گونه کنترلر دیگری که در فرمان خودرو قرار دارد را برعهده دارد.

در خودرو هایی که امکان سرد و گرم کردن غربیلک فرمان را دارند نیز بطور معمول وظیفه برقراری جریان های الکتریکی به فرمان بر عهده فنر ساعتی یا اسپیرال spiral می باشد.

 

زمان تعویض و یا تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال spiral

فقط زمانی نیاز به تعویض کامل فنر ساعتی یا اسپیرال spiral دارید که کانکتورهای موجود در اسپیرال که به کیسه هوا فرمان متصل هستند در اثر عملکرد کیسه هوا دچار پارگی و اعوجاج شده یا کانکتور های آن معیوب باشد. زمان دیگری که ممکن است شما نیاز به تعویض یا تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال spiral داشته باشید زمانی است که در اثر کارکرد بالا سطح کابل های درونی اسپیرال سابیده شده و دچار قطعی یا اتصالی شده باشد.

 فنر ساعتی یا اسپیرال spiral ی چگونه کار می کند؟

فنر ساعتی یا اسپیرال spiral  دارای اتصالات و کابل های رابط درونی است که بصورت مارپیچ درون خود پیچیده است و وظیفه آن این است که فرمان را به بقیه سیستم خودرو متصل می کند. همراه با بوق، هرنوع از دکمه های متعددی که روی  فرمان، گاهی اوقات این دکمه ها در کناره های فرمان و در برخی مواقع در جلو قرار دارند به وسیله فنر ساعتی یا اسپیرال spiral به سیستم خودرو مرتبط میشوند.

اگر کابل های رابط سیگنالها که معمولا از نوع کابل فلت ffc هستند در اثر سایش و یا فشار غیر متعارف شکسته و یا دفرمه و قطع شوند، فنر ساعتی دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت و نشانه آن بروز خطا و روشن شدن چراغ های اخطار در صفحه نمایش خودرو  و عدم کار کرد اغلب دکمه های روی فرمان میباشد. در این زمان شما باید برای تعویض یا تعمیر فنر ساعتی یا اسپیرال spiral اقدام نمایید.

در همین جا یاد آور میگردد چنانچه در خصوص کابلهای فلت اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید  علاوه بر مشاوره با کارشناسان ما  ، در سایت    https://iflat.ir/  اطلاعات مفیدی را کسب نموده ویا برای تهیه کابل های جایگزین با  کارشناسان آن مجموعه نیز تماس گرفته و مشورت نمایید .

اتصال کابل ها به فرمان از طریق فنر ساعتی یا اسپیرال spiral  باعث می شود که فرمان بدون آسیب رساندن به سیم ها و کابل های رابط و بسادگی بچرخد.

ایربگ را فعال می کند

در حالی که بوق یکی از قطعات ضروری هر وسیله نقلیه به دلایل ایمنی است، کیسه هوا نیز به همان اندازه و بلکه  خیلی خیلی بیشتر از آن ضرورت دارد و  فنر ساعتی یا اسپیرال spiral به کیسه هوا دستورات لازم را دز زمان بروز مشکل منتقل کرده تا باز شود. از آنجایی که  فنر ساعتی یا اسپیرال spiral  سیگنال‌هایی را از کامپیوتر خودرو به ایربگ تعبیه شده در فرمان منتقل می‌کند، اگر فنر ساعتی یا اسپیرال spiral خراب شود، کامپیوتر و سیستم ایمنی خودکار خودرد نمی تواند دستور لازم برای عملکرد صحیح را به کیسه هوا انتقال داده و به همین سبب نمیتواند تشخیص دهد که چه زمانی کیسه هوا را باز کند.

 

به فرمان اجازه می دهد تا به راحتی بچرخد

فنر ساعتی یا اسپیرال spiral به طور مستقیم بر چرخش فرمان تأثیر زیادی نمی گذارد، اما تاثیر عمده آن ایجاد نظم در کابل های رابط با فرمان است و همچنین به دلیل ساختار حلزونی شکل خود امکان گردش فرمان بدون بروز مشکل در کابل ها متصل به فرمان را ایجاد میکند و از این رو بسیار نقش مهمی را در صنعت خودرو سازی بر عهده دارد.

چنانچه فنر ساعتی یا اسپیرال spiral خراب شود یا به حالت شکسته درآید و قطع شود، هنگام چرخاندن فرمان، صدای ساییدگی یا صدای کلیک  را تجربه خواهید کرد. در مواردی البته  نادر، در صورت  دفرمه شدن و شکستن  فنر ساعتی یا اسپیرال spiral چرخاندن فرمان ممکن است با مشکل جدی مواجه شود.

سنسور موقعیت دریچه گاز وظیفه حفظ مقدار مناسب جریان هوا به منیفولد ورودی موتور را با بررسی دریچه گاز بر عهده دارد. فنر ساعتی یا اسپیرال spiral در بعضی از خودرو ها در این فرآیند نیز نقش داشته و در صورت خرابی  این احتمال وجود دارد که سیگنالهای اشتباه الکتریکی را به سنسور موقعیت دریچه گاز بفرستد و در کارکرد درست خودرو مشکل ایجاد کند.

 

تعمیر اسپیرال

سخن پایانی

خوشبختانه ما در کهن سرویس این توانمندی را ایجاد کرده ایم تا همکاران کارشتاس قادر  باشند کابل فلت  و سوکتهای اتصال در انواع فنر ساعتی فرمان اتوموبیل را بصورت کامل سرویس و هر گونه ایراد را بر طرف نمایند.

گاهی لازم است که کابل فلت سائیده شده با کابل مشابه تعویض گردد که این مهم نیز به نحو شایسته  و با استفاده از کابلهای فلت  در کهن سرویس و انجام میگردد.


مشاوره رایگان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *