جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

50 مشکل رایچ در پرینتر ها و روش های رفع آنها

50 مشکل رایچ در پرینتر ها و روش های رفع آنها
فهرست مطالب
زمان مطالعه : 21 دقیقه ......

50 مشکل رایچ در پرینتر ها و روش های رفع آنها

با  امید به اینکه  راهکارهای عنوان شده در   50 مشکل رایچ در پرینتر ها و روش های رفع آنها  بتوانند برای شما مفید واقع گردند خواهشمند است مطالعه بفرمایید

پرینتر ها بهترین وسایل برای استفاده در منازل و محیط های کاری هستند و میتوانند مانع صرف هزینه های اضافه برای خارج شدن از منزل برای چاپ تصاویر، مطالب و اسناد میباشند. داشتن یک پرینتر مزایای بسیاری را برای شما ایجاد میکند ولی باید پذیرفت که مانند هر وسیله و فناوری دیگری با بعضی مشکلات کوچکی مواجه خواهد شد. ولی اضلا جای نگرانی وجود ندارد ، زیرا بسیاری از مشکلات بوجود آمده در پرینتر ها به سادگی قابل رفع میباشند.

  • چه مدل چاپگری را باید خرید کرد؟

اگر به دنبال پرینتر هستید، ممکن است بین مدل های بسیار پرینتر که در بازار وجود دارد گیج شده باشید. تصمیم گیری برای انتخاب یک پرینتر مناسب با کاربرد آن برای شما بسیار ساده میشود.

آیا شما برای چاپ تصاویر و عکس های با کیفیت نیاز به یک پرینتر دارید؟

در این صورت شما باید یک پرینتر جوهر افشان خریداری بکنید، سرعت چاپ در این مدل به نسبت پرینتر های دیگر کمتر است، اما امکان چاپ عکس های با کیفیت بالا را دارد.

چنانچه شما حجم چاپ بالایی دارید و نیاز به چاپ تصاویر با کیفیت ندارید، پرینترهای لیزرجت دقیقا همان چیزی هستند که شما به آن نیاز دارید. پرینتر های لیزری مانند پرینتر ای جوهر افشان از جوهر مایع استفاده نمیکنند و در آنها از یک پودر به نام تونر استفاده میشود که به پرینتر اجازه میدهد بتواند با سرعت اقدام به چاپ مطالب و اسناد شما با کیفیت بالا کند.

نکته دیگری که باید مورد بررسی قرار دهید این است که آیا علاوه بر پرینت به اسکن یا فکس نیز نیاز دارید یا خیر؟

در این صورت شما باید یک پرینتر چند کاره (که ALL in One نامیده میشود) خریداری نمایید.

در خصوص اینکه چه پرینتری را خریداری کنید باید متناسب با نیاز خود و شرایط خدماتی پرینتر اقدام به خرید یک مدل مناسب نمایید. برای این منظور میتوانید با مشاورین ما بصورت رایگان تماس گرفته و از دانش آنها استفاده کنید.فروش-قطعات

 

  • شما به یک پرینتر نیاز دارید ولی بودجه شما محدود است؟

پرینترها میتوانند رنج های قیمتی متفاوتی را داشته باشند، و همیشه به این معنی نیست که برای هر کاری شما باید بالا ترین هزینه را پرداخت نمایید، بلکه نیاز و نحوه کارکرد شماست که مشخص کننده میزان هزینه ای است که باید انجام دهید.

این مطلب را باید همیشه مد نظر قرار دهید که یک پرینتر پس از خرید همچنان برای شما ایجاد هزینه خواهد کرد، چرا که مواد مصرفی  و قطعات یدکی پرینتر را باید مرتبا تعویض و خرید کنید. همچینین بعضی از پرینترها به تنهایی (بدون کارتریج یا جوهر) با قیمت بسیار پایینی معامله میشوند حال آنکه کارتریج های آنها با چند برابر پرینتر خرید و فروش میشوند.

به عنوان مثال برخی مدا های پرینتر در بازار دارای کارتریج های غیر قابل شارژ یا مشکل عدم وجود قطعه روبرو هستند، و این امر باعث میگردد تا این مدل ها در نگاه اول بسیار اغوا کننده به نظر برسند چرا که با پرداخت قیمت کمی امکانات بساری را در اختیار شما قرار میدهند، حال آنکه پر صورت بروز کوچکترین قشکل یا اتمام کارتریج نیاز به پرداخت هزینه های بسیار بالایی دارند که در برخی مواقع این هزینه بالا تر از خرید اولیه پرینتر میباشد.

 

همچنین یک راه دیگر خریداری پرینتر های استوک یا کارکرده است،  چرا که با پرداخت هزینه های به مراتب کمتر از قیمت نو میتواند پرینتر هایی با کارکرد مناسب و متناسب با نیاز خود خریداری کنید. البته توجه داشته باشید که خرید پرینتر استوک از مراکز متفرقه میتواند ضرر بیشتری را به شما وارد کند، پس حتما از مراکز و شرکت های معتبر و مورد اعتماد خرید کنید.

شناسایی مشکل :

برای هر پرینتر با برند و مدل متفاوت میتواند روش حل مشکل متفاوت است، به همین منظور اولین اصل برای رفع کردن مشکل، شناسایی درست پرینتر مورد استفاده است. تمامی پرینتر ها میتوانند با مشکلات مشابهی مواجه شوند ولی برطرف کردن آنها در مدل های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال گیر کردن کاغذ درون مسیر چاپ یک مشکل رایج است که در تمامی پرینتر های اتفاق می افتد ولی روش برطرف کردن آن در هر یک متفاوت است.

 

  • پرینتر یا کامپیوتر به شما خطای کم بودن تونر را میدهد، حالی که شما به تازگی اقدام به جایگزینی کارتریج کرده اید:

خطاهای نمایش داده شده توسط پرینتر کاملا قابل اعتماد هستند (مگر در شرایطی خاص که بعدا به آنها می پردازیم) پس بدون شک یا کارتریج به درستی در جای خود قرار نگرفته یا آسیبی درون کارتریج وجود وارد. به همین منظور کارتریج را با یک کارتریج نو تعویض کنید ، در صورتی که همچنان خطا نمایش داده میشود ریست کردن پرینتر ساده ترین روش برای حذف خطاهای پرینتر است.

برای ریست کردن پرینتر با توجه به اطلاعاتی که در دفترچه راهنما پرینتر که درون جعبه پرینتر (در زمان خرید) به شما تحویل داده شده میبایست اقدام کنید. این روش در پرینتر های مختلف با برند ها و مدل های متفاوت با یکدیگر مختلف است.

در صورتی که موفق به انجام این کار نشدید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمایی کنند.

زمانی که شما یک پرینتر نو خریداری میکنید یک کارتریج درون آن قرار دارد، بنابراین در ابتدا لازم نیست کارتریج خریداری کنید، ولی این کارتریج ها بصورت کامل پر نشده اند و شما یا باید آنها را تعویض کنید یا اقدام به شارژ آنها کنید که در این میان لازم است تا برخی قطعات درونی کارتریج که ضعیف شده یا طی فرایند بازکردن و شارژ کردن کارتریج دچار مشکل میشوند را تعویض نمایید.

مشاوره رایگان

  • چاپگر هیلی کند اقدام به چاپ میکند:

درصورتی که سرعت چاپ پرینتر شما پایین آمده است میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، در برخی مدل ها برای چاپ با کیفیت سرعت چاپ به شدت پایین میآید، ولی در برخی مل ها با سرعت بالا میتوان چاپ با کیفیت مطلوب رو دریافت کرد. در برخی مدل های دیگر سرعت چاپ بالایی را میتوان دریافت کرد ولی کیفیت چاپ پایین می آید.

چنانچه نیاز به چاپ پیشنویس یا اسناد روزانه دارید کیفیت چاپ را پایین بایورید تا سشرعت بالاتری را دریافت کنید.برای این کار باید وارد Print Properties  شوید و در قسمت Print Quality  کیفیت چاپ را متناسب با نوع پرینت خود تنظیم کنید.

در صورتی که موفق به یافتن این تنظیمات نشدین میتوانید با مطالعه دفترچه راهنما پرینتر بخش کیفیت چاپ را مطالعه و بر اساس آن اقدام نمایید.

 

  • کاغذ درون پرینتر جمع میشود:

کاغذ در پرینتر و در قسمت ورودی کاغذ گیر میکند و اجازه چاپ را به شما نمیدهد، این اتفاق میتواند دلایل زیادی داشته باشد، مانند :

 

  • جنس کاغذ مناسب با نوع پرینتر نیست.
  • غلطک های هدایت کننده کاغذ آسیب دیده اند.
  • کاغذ های درون پرینتر پاره ، چروک یا مرطوب شده اند.
  • کاغذ های درون سینی ورودی پرینتر هم اندازه نیستند.
  • مسیر کاغذ توسط یک جسم خارجی مسدود شده است.
  • هنگام چاپ به سینی واردی کاغذ اضافه شده است.

 

اولین اقدامی که میبایست انجام دهید این است که دستور العمل لازم در زمان گیر کردن کاغذ درون پرینتر را با توجه به مدل پرینتر خود جستجو کنید.در حقیقت این مشکل به سادگی برطرف میشود، برای این لازم است که شما در ب پرینتر را باز کرده، کارتریج را خارج و کاغذی را که درون پرینتر گیر کرده است خارج کنید و سپس کارتریج را سر جای خود قرار داده و درب پرینتر را ببندید. اگر کاغذ گیر کرده است فشار زیادی وارد نکنید چرا که این کار میتواند به پرینتر آسیب وارد کند. گاهی اوقات گیر کردن کاغذر درون پرینتر به خاطر یک تکه کاغذ اضافی است که در دید یا دسترس شما نیست، برای این کار میتوانید از یک پنس پایه بلند استفاده کنید. اگر باز هم موفق نشدید، شما نیاز به یک تعمیر کار پرینتر دارید تا قطعات پرینتر را باز و جسم خارجی را بیرون بیاورد. همچنین میتوانید با ما تماس بگیرید تا به شما کمک کنیم.

 

  • پرینتر چاپ را انجام میدهد ولی چاپ رگه دار، لکه دار یا محو (سایه دار) است:

کیفیت چاپ تنها به پرینتر بستگی ندارد و میتواند مشکل از جوهر یا تونر و کارتریج باشد، همچنین کیفیت کاغذ میتواند در بروز مشکل در چاپ ماثر باشد. اگر از کیفیت کاغذ اطمینان دارید ، میتواند این مشکل از تونر باشد. در این صورت ابتدا کارتریج را خارج کرده و به آرامی تکان دهید سپس مجددا امتحان کنید، در صورت امکان از یک کاتریج دیگر استفاده کنید. در صورتی که همچنان مشکل وجود دارد باید پرینتر را به یک متخصص نشان دهید تا بررسی کامل را انجام دهد.

 

 

  • بعد از هر پرینت یک برگه خالی نیز از پرینتر خارج میشود:

دلیل چاپ برگه جدا کننده یا همان برگه اضافه سفید انجام تنظیمات توسط کاربر است. این برگه در حقیقت برگه جدا کننده چاپ است که توسط کاربر در بخش تنظیمانت چاپ فعال شده و وظیفه ان مشخص کردن دستورات چاپ جداگانه از یکدیگر است.

رفع این مشکل بسیار ساده است، برای آن کافیست درون کامپیوتر وارد بخش  Printer and Devices شده و روی پرینتر کلیک راست کرده و واد بخش تنظیمات پرینتر شوید، در صفحه پیش رو گزینه Separator Page را پیدا کرده و آن را غیر فعال کنید.

 

  • دستورات چاپ به پرینتر اشتباه ارسال میشود:

اگر شما بیشتر از یک پرینتر دارید، این امکان وجود دارد که دستور چاپ را به پرینتر اشتباه ارسال کنید. این یک اشتباه تصادفی است ولی به راحتی قابل حل است. برای این منظور شما باید پرینتر اصلی را به عنوان پرینتر پیشفرض قرار دهید، در این حالت هرگاه شما دستور پرینت صادر کنید به عنوان پیشفرض برای پرینتر اصلی ارسال میشود.

برای پیشفرض قرار دادن پرینتر لازم است که در کامپیوتر وارد بخش Devices and Printer شده و بر روی پرنتر اصلی کالیک راست کرد و گزینه Set as Default Printer را بزنید، با ای اقدام یک تیک سبز رنگ روی پرینتر مورد نظر مشاهده میکنید که بیانگر انتخاب این پرینتر به عنوان پرینتر اصلی یا پیشفرض است.

 

  • عیب یابی مشکلات سخت افزاری:

برخی از مشکلات ساده ترین راه کار را دارند. اطمینان حاصل کنید که پرینتر به برق وصل است، روشن است و در حالت آماده به کارقرار دارد. اپر چراغ خطا روی پرینتر چشمک میزند، میتواند نوع خطا را از طریق دفترچه راهنما یا جستجو در اینترنت بررسی کنید. در صورتی که پرینتر صفحه نمایش دارد نوع خطا روی آن نمایش داده میشود.

برای بررسی های بیشتر میتوانید اقدام به چاپ صفحه تست پرینتر از طریق پنل پرینتر نمایید، اگر صفجه تست پرینتر چاپ نش ابتدل پرینتر ر خاموش و روشن کرده یا کارتریج را خارج و دوباره سر جای خود قرار دهید و دوباره اقدام به چاپ برگخ تست پرینتر کنید.

 

  • مشکلات اتصال چاپگر :

اگر صفحه تست پرینتر به درستی چاپ میشود اما امکان چاپ از سیستم یا موبای وجود ندارد، ممکن است با مشکل اتصال مواجه باشید. پرینتر ها میتوانند از طرق اتصال محلی (Local)  یا شبکه (بی سیم یا با سیم) مورد استفاده قرار گیرند.

در اتصال محلی معمولا با استفاده از یک کابل USB یا کابل پارالل این ارتباط برقرار میشود. کابل پارالل به دلیل قدیمی بودن و سرعت کم انتقال اطلاعات دیگر کاربرد ندارد. در صورتی که ارتباط از طریق کابل USB است لزم است تا ابتدا از اتصال دو سر کابل به پرینتر و کامپیوتر اطمینان حاصل شود. در صورت امکان اقدام به تعویض کابل USB کنید و اگر کانکتور USB دیگری روی کامپیوتر آزاد است از آن استفاده کنید. در صورتی که همچنان مشکل وجود دارد این احتمال هست که یا  درایور های پرینتر روی کامپیوتر آسیب دیده باشد یا پرینتر دچار مشکل فنی باشد. مشکل درایور ها یک مشکل نرم افزاری است که در ادامه  به آنها اشاره میکنیم.

کابل های پارالل همانگونه که گفته شد کمتر مورد استفاده هستند ولی در صورتی که از این کابل ها استفاده میکنید اطمینان حاصل کنید که کابل به هر دو دیوایس (پرینتر و اسکنر) بسته شده باشد، این کابل ها در دو طرف خود قفل داشته که باید بعد از جا زدن آنها را قفل کنید. برخلاف کابل های USB در زمان استفاده از کابل های پارالل لازم است که کامپیوتر را یک مرتبه ری استارت کنید ، چرا که این کابل ها در زمان راه اندازی ویندوز شناسایی و فعال میشوند.

بررسی اتصال از طریق شبکه مقداری سخت تر است. اگر سابقه کار با کامپیوتر ها و شبکه های کامپیوتری را ندارید بهتر است تا از یک کارشناس IT یا کارشناس امر پرینتر کمک بگیرید.

در صورتی که چندیدن کامپیوتر یا پرینتر دارید و همه آنها دچار مشکل هستند باید کامپیوتر ها و پرینتر های درون شبکه را بررسی کنید و مطمئن شوید که اتصال انها برقرار بوده و با هم ارتباط درست دارند. ممکن است این مشکل ناشی از روتر یا سوییچ شبکه، آدرس IP های نا مطابق، پیکریه بندی اشنباه شبکه یا موارد دیگر باشد. به همین منظور لازم است تا از یک متخخص شبکه های کامپیوتری در این امر کمک بگیرید.

اما اگر فقط یکی از کامپیوتر ها دچار مشکل است و بقیه میتوانند با پرینتر ارتباط برقرار کنند لازم است تا اتصال کامپیوتر را بررسی . تمامی موارد مربوط به آدرس IP ، پیکره بندی شبکه و ارتباط با سوییچ را در این سیستم بررسی کنید.

بدون شک یک کارشناس شبکه میتواند کمک بیشتری در این خصوص به شما بکند.

  • عیب یابی مشکلات نرم افزاری :

مشکلات نرم افزاری ممکن است به عنوان مشکلات غالب در کابرد پرینتر است که رفع کردن آنها به نسبت مشکلات ارتباطی دشوارتر است. معمولا کاربران قبل از اینکه درخواست کمک کنند تلاش میکنند تا خود اقدام به رفع مشکل کنند ، برای این منظور باید درایور های پرینتر را مورد بررسی قرار دهید. اگر درایور ها به درستی نصب یاشند لازم است تا اقدام به حذف پریتر کرده و کابل پرینتر را جدا سازی کرده و مجددا وصل کنید.

در صورتی که مشکل برطرف نشد لازم است تا از یک کارشناس کامپیوتر یا متخصص پرینتر کمک بگیرید.

 

  • بررسی اصول اولیه :

درصورتی که با چاپگر خود به مشکل برخورد کردید و هیچ یک از راهکارهای بالا برای رفع مشکل به شما کمک نکرده، پس اقدام به بررسی اصول اولیه کنید.

  • آیا پرینتر برق دارد؟
  • آیا پرینتر روشن شده و موتور دستگاه شروع به چرخش میکند؟
  • آیا پرینتر در حالت آماده به کار قرارمیگیرد؟
  • آیا کابل های ارتبطی پرینتر وصل هستند؟
  • آیا پرینتر کاغذ برای چاپ دارد؟
  • آیا کاغذ ها به درستی در جای خود قرار گرفته اند؟

اگر مشکل سطحی باشد با بررسی این امور باید توانسته باشید مشکل را حل کنید.

 

  • اجرا کردن Doctor Print :

گاهی اوقات خطاهایی درون پرینتر به وجود می آید که هیچ دلیل واقعی برای آن وجود ندارد. اکثر شرکت های سازنده پرینتر یک نرم افزار برای این شرایط ارائه کرده اند که اسم آن Doctor Print است. در این مواقع دریافت و اجرا کردن نرم افزار Doctor Print متناسب با نوع و برند پرینتر شما میتواند در شناسایی و رفع آن به شما کمک کند. به عنوان مثال شرکت HP یک نرم افزار با نام Print and Scan Doctor دارد که میتوانید در سیستم عامل ویندوز راه اندازی شده و به رفع مشکل کمک کند، ولی نسخه Mac OS برای این نرم افزار ارائه نشده است.

 

  • خطای 50.4 :

بسته به مدل پرینتری که دارید ممکن است که با خطای 50.4 برخورد کنید. در پرینتر های لیزری بخشی وجود دارد که فیوزر نامیده میشود و وظیفه ایجاد حرارت بالا برای چسباندن تونر به کاغذ را دارد و مانند دیگر قطعها مصرفی پرینتر مثل کارتریج و درام ، فیوزر نیز باید تعویض یا تعمییر شود. به گفته شرکت HP کارکرد یک فیوزر برای 100.000 صفحه است. بنابراین اگر شما حجم چاپ بالایی ندارید پس نیاز نیست تا در فواصل نزدیک اقدام به تعویض فیوزر کنید. توجه کنید که مسائل مختلفی میتواند بر طول عمر فیوزر تاثیر داشته باشد مثلا گیر کردن کاغد، استفاده از کاغذ نامرغوب و حتی خطای کاربر و ورود اجسام خارجی مثل منگنه و سوزن میتواند باعث خرابی سریع فیوزر شود.

 

  • خطای Print Spooler Sevice :

اسپولر در حقیقت یک فظای موقت در سیستم عامل است که دستورات چاپ را درون خود نگه داشته و پس از اتمام چاپ آنها را حذف میکند. این خطا یک خطای نرم افزاری و مربوط به سیستم عامل است که نشان دهنده بروز مشکل سیستم عامل برای دسترسی به این فضا است.

ساده ترین روش برطرف  کردن این خطا خاموش و روشن کردن سیستم کامپیوتر است. درصورتی که با ری استارت کردن مشکل برطرف نشد باید از طریق ورود به بخش سرویس های ویندوز وضعیت این سرویس را بررسی کنید. با توجه به اینکه بخش سرویس های ویندوز یک بخش امنیتی و حیاطی است حتما شما باید دسترسی ادمین را داشته باشید و ترجیحا چنانچه دانش این کار را ندارید میتوانید از یک کارشناس کامپیوتر کمک بگیرید.

 

  • فقط نیم از صفحه چاپ میشود :

درصورتی که فقط نیمی از صفحه چاپ میشود، میتواند مشکلات زیادی وجود داشته باشد. برای رفع آن ابتدا پرینتر و کامپیوتر را خاموش کرد و تمام اتصالات را جدا کنید . بعد از حدود 5 دقیقه مجددا اتصالات را وصل و پرینتر و کامپیوتر را روشن کنید. بعد از راه اندازی با استفاده از پنل پرینتر یک صفحه تست پرینتر را چاپ کنید، اگر همچنان  چاپ بصورت نصفه انجام میشود به صفحه نمایش یا چراغ های خطا پرینتر دقت کنید . در صورتی که متوجه خطا موجود از طریق چراغ ها نشدید میتوانید با استفاده از دفترچه راهنما پرینتر یا جستجو در اینترنت نوع خطا را شناسایی کنید.

این مشکل میتوان مربوط به چاپگر ، کارتریج یا بخش درام باشد. با مطالعه پیام خطا میتوانید دقیقا بخش معیوب را شناسایی کنید.

 

  • چاپ عکس بصورت پیکسل پیکسل :

درصورتی که شما از چاپگر برای چاپ عکس ها و تصاویر استفاده میکنید هیچ چیز بدتر از این نیست که تصاویر چاپ شده تار یا پیکسلی باشند. با این حان چاپ عکس میتواند دشوار باشد چرا که تصویرچاپ شده روی کاغذ مانند چیزی که در صفحه نمایش میبینید نیست و تفاوت بسیاری دارد.

باید توجه داشت که تراکم پیکسل ها در چاپ بسیار بالا تر از  نمایش آنها در کامپیوتر است و اگر تصویر شما دارای تاری باشد در مانیتور امکان تشخیض آن بسیار دشوار است. لازم است بدانید که اگر تصویر اصلی شما در کامپیوتر تار باشد ا طریق پریتر هیچ اقدامی برای رفع آن نمیتوان انجام داد و باید با استفاده از نرم افزار های ترمیم عکس اقدام به درست کردن نصویر اصلی کنید. همچنین اگر تصویر اصلی بیکیفیت یا ابعاد ان کوچک باشد در زمان چاپ تصویر خروجی یا بسیار کوچک است یا در صورت بزرگ گردن تصویر با چاپ پیکسلی مواجه خواهید شد.

 

  • تصاویر چاپ شده کم رنگ هستند یا خطوط سفید دارد :

این مشکل بیشتر در پرینترهای جوهر افشان دیده میشود. این علائم نشان دهنده بروز مشکل در قسمت هد پرینتر است. ممکن است هد مسدود شده باشد ، اگر مدت است که از چاپگر استفاده نکرده اید این احتمال وجود دارد که این مشکل بوجود بیاید. برای رفع آن لازم است تا با استفاده از تنظیمات شستشون هد (  HEAD CLEANING) اقدام به رفع این مشکل کنید. همچنین میتوانید از طریق نرم افزار کامپیوتر اقدام به این کار کنید. چند مرتبه دستور پاکسازی هد را اجرا کنید و سپس اقدام به چاپ یک برگه نمونه کنید.

توجه داشته باشید در زمان اجرای دستور پاکسازی هد مقدار قابل توجهی جوهر استفاده میشود. پس حتما قبل از هر اقدامی مخزن جوهر را پر کرده یا از پر بودن کارتریج ها اطمینان حاص کنید، در غیر این صورت ممکن است هوا وارد هد شود و باعث خرابی و از دست رفتن هد شود.

 

  • وجود قطرات جوهر در برگه چاپ شده :

پرینتر های جوهر افشان مشکلی است که جوهر روی کاغذ انباشته شده و کاغذ نمیتواند آن را جذب کندو اگر دست خود را روی تصویر جاپ شده بکشید جوهر بصورت مایع بوده و روی کاغذ پخش میشود، همچنین کیفیت چاپ به شدت پایین می آید. این مشکل به دلیل عدم تطابق کاغذ مصرفی با مدل پرینتر حاصل میشود و میزان جوهر با میزان جذب کاغذ مطابقت ندارد. برای این که این مشکل را حل کنید نوع کاغذ مصرفی را تعویض کنید. اگر همچنان مشکل وجود دارد باید تنظیمات نوع کاغذ را در کامپیوتر بررسی کنید.

 

  • در چاپ رنگ ها گم شده اند :

در پرینتر های رنگی تولید هر رنگ در چاپ با استفاده از ترکیب تمام رنگ ها ساخته میشود، پس اگر یک رنگ در پرینتر رنگی درست کار نکند یا خالی باشد باعث میشود که تمام رنگ های تصویر چاپ شده بی جان یا متفاوت دیده شوند.

برای رفع این مشکل لازم ایت تا ابتدا از وجود چوهر در کارتریج اطمینان حاصل کنید، در صورت وجود جوهر ممکن است نازل چاپ مسدود شده باشد که این اتفاق در اثر عدم استفاده از پرینتر در پرینتر های جوهر افشان به وفور دیده میشود. چرا که جوهر با سرعت بسیار بالاتری به نسبت تونر خشک شده و باعث از دست رفتن هد در کارتریج یا پرینتر میشود.

پس شاید زمان آن رسیده باشد که کارتریج را تعویض کنید.

 

  • تصاویر سیاه و سفید دارای رنگ یا تکه های رنگی است :

اگراز پرینتررنگی برای چاپ تصاویر سیاه سفید استفاده کنید ممکن است این گزینه را ” خاموش کردن رنگ ها ” با این کار در هنگام چاپ فقط از کارتریج مشکی استفاده میشود. البته باید توجه ئاشته باشید که این مدل چاپ باعث ضعیف شدن کیفیت چاپ میشود چرا که چاپ با استفاده از تمام رنگ ها در مقایسه با چاپ فقط با رنگ مشکی باعث درجه بندی های صاف تر و رنگ های غنی تر و جان دارد تری میشود.

مشکل دیگری که میتواند باعث بروز این مشکل در چاپ شود نشت یک رنگ در زمان چاپ است که میتواند باعث بروز لکه های رنگی در صفحه چاپ شده گردد. برای این منظور شما باید رنگ جوهر نشت شده را بردارید و آنرا تمیز کرده و با جوهر نو جایگزین کنید.

 

  • رگه های تکراری :

اگر در تصویر چاپ شده رگه هایی از چاپ خطوط بصورت تکراری دارید، این نشان دهندع وجود جوهر انباشته شده درون پرینتر و روی غلطک های درون پرینتر است. برای رفع آن لازم است تا پرینتر را سرویس کنید.همچنین لازم است تا کارتریج ها را بررسی کنید تا از عدم نشت جوهر در انها اطمینان حاصل کنید. لازم است در زمان جابجایی یا تعویض کارتریج ها دقت کنید که با سطح غلطک ها برخورد نکنند زیرا این امر نیز میتواند باعث کثیف شدن غلطک و وجود لکه های تکراری در چاپ شود.

 

  • گرد و خاک :

تجمع گرد و غبار میتواند باعث بروز مشکل در پرینتر گردد، اما برای جلوگیری از مشکلات حاصله باید مانع این امر شد. مراقبت از تجهیزات و محیطی که پرینتر را در آن قرار داده اید میتواند در جلوگیری از مشکل کمک کند. برای جلوگری از این مشکل میتوانید سطوح را با استفاده از یک پارچه بدون پرز تمیز کنید. درصورتی که سینی ورودی کاغذ درپوش ندارد یا محیط بسته ای نیست لازم است تا آنها را نیز تمیز کنید . کاغذ های با کیفیت برای چاپ با کیفیت بالا نسبت به کاغذ های معمولا غبار بیشتری را جذب کرده و حساسیت آنها نسبت به این امر بالاتر است، پس حتما قبل از چاپ انها را تمیز کنید.

 

  • تصویر چاپ شده روی کاغذ با تصویر نمایش داده شده در مانیتور متفاوت است :

دلایل بسیاری وجود دارد که این اتفاق را مشاهده کنید، اولین و مهمترین آن این است که مانیتور با استفاده از سه نور (قرمز – سبز – آبی) اقدام به نمایش تمامی رنگ ها میکند ولی در صنعت چاپ از چهار رنگ (آبی – قرمز – زرد – مشکی) تصاویر چاپ شده و روی کاغذ شکل میگیرند.

با توجه به این مطلب افرادی که بصورت حرفه ای اقدام به طراحی میکنند تنظیمات را با استفاده از چهار رنگ قرار میدهند. ولی باز هم درصدی تفاوت بین رنگ های مانیتور و برگه چاپ شده وجود خواهد داشت.

همچنین در مانیتور تصویر نورانی بوده و این امر باعث درخشش هرچه بیشتر تصاویر میشود ولی در کاغذ به دلیل عدم وجود نور رنگ ها اندکی کدرتر خواهند بود.

 

  • صفحه چاپ شده خلاف جهت یا برعکس است :

این مشکل به راحتی برای نرم افزار هایی مانند word یا نرم افزار های مشابه قابل حل است. فقط کافیست قبل از چاپ وارد تنظیمات چاپ شده و مطمئن شوید که جهت صفحه را درست قرار داده اید.

همچنین تنظیمات مربود به جهت قرار گیری چاپ در برگه بصورتی طولی یا عرضی نیز قابل تنظیم است.

  • در برگه چاپ شده تصاویر حذف میشوند :

اگر تصاویر کاغذ انتخاب شده با کاغذ چاپ متناسب نباشد این خطا به مقوع می پیوند. تنظیمات ابعاد کاغذ را با کاغذ انتخابی بررسی و مطابقت دهید.

همچنین میتوانید از پیش نمایش چاپ برای اطمینان از نمایش عکس ها در برگه چاپ شده استفاده کنید. اگر در پیش نمایش نیز تصویر را مشاهده نمیکنید ابعاد تصویر استفاده شده را کنترل کنید.

 

  • مسائل مربوط به شبکه استفاده کننده پرینتر :

یک پرینتر ممکن است همزمان با چند کامپیوتر در ارتباط باشد ، اگر یک سیستم دستور پرینتی را برای پرینتر ارسال کند ولی پرینتر اقدام به چاپ را اجری نکند، پرینتر تا برطرف نشدن خطا هیچ دستور چاپ دیگری را دریافت نکرده و عملا از دسترس خارج میشود.

یکی از دلایلی که میتواند این مشکل را بوجود آورد عدم تطابق کاربر کامپیوتر دستور دهنده پرینتر باشد. اگر شما مدیر شبکه هستید با تایید کاربر میتوانید مشکل را به سادگی برطرف کنید، در غیر این صورت لازم است تا با مدیر شبکه هماهنگ کنید.

 

  • متن کوتاه شده یا کامل چاپ نمیشود :

در هنگام چاپ فابل های متن ممکن است یه دلیل عدم سازگاری فونت مورد استفاده با پرینتر ، دستور چاپ بصورت نصفه چاپ شود یا کلمات به درستی در جاپ نباشند. کاربران نرم افزار های مایکروسافت اکسل و مایکروسافت ورد با این مشکل بیشتر مواجه شده اند.

برای رفع آن لازم است که فونت ها را تغییر دهید و از فونت های مورد تایید استفاده کنید.

چنانچه این مشکل باز هم تکرار شد لازم است تا درایور ها یا سیستم های امنیتی کامپیوتر مورد نظر را بررسی کنید. همچنین اندازه فونت های مورد استفاده نیز میتواند باعث رفع این مشکل شود.

 

  • در برگه چاپ شده برخی از نماید ها یا اعداد و حروف چاپ نمیشوند :

این مشکل نیز دقیقا شبیه به مشکل کوتاه شدن متن بوده و یک مشکل نرم افزاری در خصوص شناسایی فونت های مورد استفاده با پرینتر است و هیچ ایرادی متوجه خود پرینتر نیست.

برای برطرف کردن این مشکل نیز باید مطابق مشکل متن کوتاه شده اقدام کرد یا نوشته ها را از حالت نوشته به حالت عکس تبدیل کرد. همچنین میتوانید فایل را به عنوان PDF ذخیره کرده و آنگاه اقدام به چاپ کنید.

 

نکته دیگر ورژن نسخه ماکروسافت آفیس مورد استفاده است، سعی کنید همیشه از آخرین نسخه نرم افزار استفاده کنید.

همچنین میتوانید وارد بخش تنظیمات پرینتر شوید و گزینه ” Print Font as Graphics ” را انتخاب کنید. این دستور نوشته ها را قبل از چاپ به تصویر تبدیل مکیند و میتواند باعث رفع این مشکلات گردد.

 

  • خطای Waiting Redial :

در پرینترهایی که قابلیت ارسال فکس را نیز دارا هستند بعضی اوقات شاهد نمایش این خطا در صفحه نمایش پرینتر هستید. این پیام نشان دهنده آن هست که شماره ای که برای ارسال فکس با آن تماس گرفته شد، یا پاسخ نداده و یا به هر دلیل دیگری ارسال فکس با موفقیت به اتمام نرسیده است، پس دستگاه بصورت خودکار طی مراحل زمانی مشخصی اقدام به شماره گیری مجدد میکند تا بتواند فکس را ارسال کند.

برای اینکه این پیام نمایش داده نشود یا باید فکس به درستی ارسال و گزارش پایان ارسال موفق را دریافت کند یا باید دستور فکس را از صف دستورات کار پرینتر حذف کنید.

به همین منظور موارد زیر را بررسی کنید :

  • شماره را درست وارد کرده اید.
  • خط ورودی تلفن به درستی به پرینتر وصل شده است.
  • خط ورودی تلفن بوق دارد.
  • میزان نویز خط ورودی تلفن باید کم باشد.
  • در صورت اتمینان از خط ورودی تلفن در زمان شماره گیری باید صدای بوق خط و صدای شماره گیری و همچینین صدای زنگ خوردن شماره مقابل را بشنوید.

در غیز این صورت میتوانید وارد تنظیمات پرینتر شده و در بخش تنظیمات فکس دستور حذف کامل یا ریست کردن تنظیمات فکس را صادر کنید.

 

  • خطای ” Cannot Detect ” :

این خطا در پرینتر ها به معنی عدم شناسایی یا عدم تطتبق است و زمانی نمایش داده میشود که یا جوهر درون پرینتر به درستی با کانکتور های خود ارتباط نداشته یا برد آن خراب شده و درگر توسط دستگاه قابل شناسایی درست نیست یا مدل کارتریج نصب شده با مدل قابل شناسایی برای پرینتر مطابقت نداشته و باعث بروز خطا گردیده است.

برای برطرف کردن این خطا اگر کارتریج قبلا درون پرینتر بوده وشناسایی میشده، لازم است تا کارتریج را خارج کرده سطح پشت آن را با یک پارچه تمیز آغشته به الکل تمیز کرده و پس از چند ثانیه زمانی که کاملا خشک شد به درستی در محل خود قرار دهید. اگر همچنان خطا ئجود دارد میتوانید پرینتر را خاموش و روشن یا به تنظیمات کارخانه بازگردانی کنید ، چنانچه همچنان خطا وجود دارد باید اقدام به تعویض کارتریج کنی.

 

  • پیام “Standing by ON/OFF to Resume ” :

درصورتی که بر روی صفحه نمایش پرینتر پیام Standing by ON/OFF to Resume   را مشاهده کردید این پیام نشان دهنده این است که پرینتر شما به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی به حالت Stand By رفته و با یکبار فشار دکمه ON/OFF یا فشار هردکمه ای و همچنین با دریافت هر دستور چاپ فعال شده و دستور را اجرا میکنید همچنین در پرینترهایی که قابلیت فکس را نیز دارا هستند درصورت دریافت فکس پرینتر فعال شده  فکس را دریافت میکند.

پس این پیام نشان دهنده هیچ مشکلی در دستگاه نبوده و نیاز به هیچگونه نگرانی نخواهد داشت بلکه یک فرایند کاملا طبیعی در پرینتر است .

 

  • خطای پر شدن مخزن جوهر یا خطای 46 :

با بروز این خطا پرینتر کاملا متوقف شده و هیچ دستوری را چاپ نمیکند. در پرینتر های جوهر افشان برای نگهداری و محافظت از سلامت هد یا مخزن درون پرینتر قرار داده شده که هر بار دستور تمیز کدن هد اجرا میشود مقداری جوهر از درون هد مکش کرده و درون این مخزن نگهداری میشود.

درون این مخزن لایه های نمد وجود دارد تا هم به عنوان جاذب برای جوهر عمل کنند و هم از ریختن جوهر درون پرینتر یا نشت آن به برگه های چاپ یا بیرون پریتر جلوگیری شود.

هرگاه مقدار جوهر درون این مخزن به بیش از حد ظرفیت برسد این خطا در پرینتر نمایش داده شده و پرینتر جهت جلوگیری از سر ریز شدن جوهر متوقف میگردد. برای رفع این مشل باید قطعات پرینتر با شده و این مخزن شستشو یا تعویض گردد.تا بتواند مجددا به کار خود ادامه دهد. با توجه به اینکه شستشو مخزن و صفحات نمدی و همچینین خشک شدن و بستن مجدد آن یک فرایند زمان بر است معمولا امکان این سرویس در محل مشتری محیا نبوده و لازم است تا پرینتر به یکی از دفاتر خدمات ارجاع داده شود.

 

  • خطای کام Error :

در دستگاه های چند کاره با قابلیت فکس ممکن است در فرایند ارسل فکس مشکلی در خط تلفن رخ دهد یا خط تلفن تداخل داشته باشد.در این حالت خطای کام روی صفحه نمایش پرینتر نمایش داده میشود و برای رفع آن لازم است تا خط تلفن را بررسی و دستور فکس را مجددا ارسال کنید.اگر خطا همچنان ادامه داشت مکنن ایت مشکا از نویز خط یا تداخل باشد. کلیه خطوط را بررسی کنید و ترجیحا از یک خط ثابت تست بگیرید.

 

  • دستورات چاپ به جای پرینت شدن فکس میشوند :

در برخی مدل های پرینتر که قابلیت فکس را دارا هستند با نصب و راه اندازی درایور های پرینتر و اسکنر قابلیت ارسال فکس از طریق کامپیوتر نیز روی سیستم محیا میگردد. در این حالت در بخش تنظیمان پرینترها یک پرینتر به عنوان فکس ایجاد میشود که این امکان را برای شما فراهم میکند. برخی کاربراین این دستگاه فکس را به جای پرینتر انتخاب یا به حالت پیشفرض چاپ در آورده و به همبن جهت دستورات چاپ به فکس ارسال میشوند.

برای این منظور فقط کافیست تا در زمان ارسال دستور پرینتر را درست انتخاب کنید و دستورت چاپ را به خود پرینتر بفرستید.

 

  • وجود صدای تیک تیک بلند در هنگام چاپ :

برخی اوقات پرینتر شروع به صدا میکند و این صدا بصورت تیک تیک و در زمانی که پرینتر شروع به گردش میکند شنیده میشود . در خصوص دلایل ایجاد این صدا موارد متفاوتی وجود دارد که عمده ترین آن به دلیل مشکل در بخش کارتریج و درام است

اگر کارتریج را به تازگی تعویض کرده اید یا اقدام به جا بجایی پرینتر کرده اید ممکن است که کارتریج یا یونیت درام از جای خود خاج شده یا به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد. به همین منظور ابتدا کارتریج را بررسی کنید و اگر صدا قطع نشد آن را با یک کارتریج دیگر جایگزین کنید.

یکی دیگر از دلایل بروز ضدا میتئوان ورود یک جسم خارجی به پرینتر باشد ، پس در ب پرینتر را باز کرده و کارتریج را خارج نموده و داخل پرینتر را به صورت کامل برسی کنید.

اگر با بررسی های بالا مشکل حل شد حتما ا یک متخصص کمک بگیرید.

 

  • دستور صفحه تمیز کننده یا : Cleaning Page

صفحه تمیز کننده درواقع یه ئستور برای تمیز کردن مسیر چاپ و بخش فیوزر است و در این فرایند یک برگه سفید A4 را از قسمت ورودی کاغذ وارد پرینتر شده ولی مانند صفحات چاپ معمولی با سرعت از پرینتر خارج نمیشود بلکه در اواسط زمان چاپ کاغذ متوقف شده و سپس با طی حردم مسیر بصورت حرکته پله ای باعث میشود تا تمام مسیر را تمیر کند.

این فراینتد یک فرایند درون پرینتری است و نیاز به هیچ سیستم واسطی ندارد و از طریق پنل پرینتر میتوانید این دستور را صادر کنید.

 

  • چاپ خاکستری یا بک گراند خاکستری در برگه چاپ شده :

اگر در برگه چاپ شده اجزای سیاه به رنگ خاکستری چاپ میشوند این امر میتواند به دلیل ضعیف شدن کارتریج یا خالی شدن آن باشد. در صورتی که کارتریج پر است یا از صحت آن اطمینان دارید این مشکل میتواند ناشی از کم بودن درجه تراکم چاپ  ( Print Density) یا کثیف شدن یا ضعیف شدن گیرنده نور باشد. در بیشتر پرینترهای لیزری تنظیم ترکم چاپ وجود دارد که در بخشت تنظیمات پرینتر درون کامپیوتر قابل تنظیم است. وظیفه تراکم چاپ این است که چاپ ها را با مصرف بالاتری از تونر پر کند یا به اصتلاح صرفه جویی کند و این صرفه جویی میتواند باعث شود که چاپ های مشکی اندکی خالی شده و بصورت خاکستری دیده شوند.

اما اگر در تمام صفحه یک لایه رنگ خاکستری روی صفحه چاپ میشود اول باید تصویر چاپ شده را بررسی کرد. زیرا بسیاری از تثاویر که پشت زمینه خاکستری دارند در کامپیوتر به دلیل وجود نور در پشت صفحه دیده نمیشوند. ولی اگر چاپ یک صفحه متن از مایکروسافت آفیس است باید وضعیت کارتریج یا اتصالات های ولتاژ آن را بررسی کنید. برای این منظور میتوانید کارتیج را تعویض کرده و تست کنید ، اگر مشکل حل نشد باید پرینتر بررس شود ولی به دلیل وجود ولتاژ های قوی در این بخش توصیه مشود حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

همچنین بالا بودن تنظیمات تراکم چاپ نیز میتواند باعث چاپ لایه خاکستری در پس زمینه چاپ شود.

 

  • لکه هایی که با فواصل منظم در کاغذ چاپ شده مشاهده میشود :

نحوه ظاهر شدن لکه ها درصفحه چاپ شده و فواصل آنها در تایین مشکل بسیار مهم است. لکه هایی با فاصه کم و نزدیک به هم میتوانند به دلیل مشکل در بخش مگنت یا رسوب شدن تونر در مخزن کارتریج باشد و با فاصله بیشتر میتواند بروز مشکا در بخش درام یا بلید باشد. برای این منظور لازم ایت تا اقدام به تعویض کارتریج یا یونیت درام کنید .

ادلیل دیگری که میتواند باعث بروز مشکل شود رسوب در قسمت فیوزر است ولی به دلیل اینکه فیوزر بسیار داغ است اول پرینتر را به مدت 15 دقیقه خاموش کنید سپس غلطک خروجی را بررسی کنید. اگز همچنان مشکل وجود دارد لازم است تا پرینتر را یک متخصص بررسی کند زیرا نیاز به بازکردن وجود دارد.

 

  • خطای چاپ دوطرفه :

در بسیاری از چاپگر ها که امکان چاپ بصورت دوطرفه خودکار را دارند این یک گزینه انتخابی است. این گزینه به کاربر این امکان را میدهد تا بطواند چاپ را در دوطرف کاغذ و بدون دخالت کاربر انجام دهد. ولی اگر پرینتر شما این امکان را نداشته باشد و شما این گزینه را انتخاب کند پرینتر پس از چاپ برگخ اول منتظر میماند تا شما برگه را دوباره به پرینتر برگردانید ولی در جهت مخالف تا بتواند اقدام به چاپ طرف دوم کند. به همین دلیل کارکرد پرینتر متوقف شده و خطای چاپ دو طرفه یا وارد کردن برگه برا چاپ طرف دوم را دریافت میکنید.

مهم نیست که چه مشکلی با پرینتر خود دارید، ما در مرکز خدمات اولد سرویس در تلاش هستیم که مشکلات شما در کمترین زمان ممکن و با پایین ترین هزینه مرتفع شده و شما با استفاده از چاپگر خود احسال لذت و شادی کنید.اگر به کمک های بیشتری نیاز دارید میتوانید با کارشناس ها تماس گرفته و از تجربیات آنها استفاده کنید.

نمایندگان ما اینجا هستند تا به هر نحو ممکن به شما کمک کنند.

ئیشنهاد می نماید برای اطلاع بیشتر این موارد را هم مطالعه بفرمایید

 

2 پاسخ

  1. با عرض سلام و خسته نباشید من پرینتر اچ پی 1100 با فیش پارالل دارم ویندوز رو عوض می کنم چند بار پرینت می کنه ولی بعد ار چند بار دیگه پرینت نمی دهد

    1. با سلام
      این مشکل می تونه دلایل مختلفی داشته باشه از جمله ایراد فنی در بخش فیوزینگ دستگاه
      لطفا جهت مشاوره با کارشناسان با شماره زیر تماس بگیرید
      مشاوره و کارشناسی 09370959500

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *