خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده 

 خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده 

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 4 دقیقه

 خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده چی هستند و چگونه بوجود آمده اند ؟

وقتی اسناد خود را اسکن می‌کنید و  خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده مشاهده می‌کنید که روی اسناد فیزیکی اصلا وجود ندارد، نگران نباشید  این معمولاً ناشی از آلودگی مانند گرد و غبار یا کثیفی روی شیشه لامپ و لنز اسکنر شما است. خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده 

چرا خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده  رنگ‌های مختلف دارند؟

مشتریان اغلب تماس می‌گیرند و می‌گویند که خطوط سیاه، خطوط خاکستری یا خطوط با رنگ‌های مختلف روی تصاویر اسکن شده دارند. خوب باید بپرسیم چرا خطوط روی تصاویر رنگ‌های مختلف دارند؟  پاسخ این هست که دقیقا به این بستگی دارد که آیا شما در حال اسکن در حالت سیاه و سفید، حالت خاکستری یا حالت رنگی هستید.
در حالت سیاه و سفید، خطوط سیاه خواهد بود. در حالت خاکستری، خطوط با سایه‌های مختلف خاکستری خواهد بودو در حالت رنگی، خطوط با رنگ‌های مختلف  بیشترقرمز و آبی به نظر می‌آیند خواهد بود.

سال‌ها تجربه و و برطرف نمودن این نوع مشکلات، با ما اطمینان داده که با جرات به شما بگوئیم تقریباً ۸۰ در صد خطوط اضافی ناشی از گرد و غبار چسبنده روی شیشه لامپ  و یا لنز اسکنر است که کاغذ از آن عبور می‌کند.  بنابراین بنظر می رسه که ضروری است با رعایت یک سری نکات ریز شیشه اسکنر دستگاه را در مقاطع زمانی مشخص و به تناسب کار کرد روزی چند بار تمیز کنید.

بهترین روش برای پاک کردن  گرد و غبار اسکنر شما

توصیه می‌کنیم که سطح شیشه لامپ و لنز اسکنر را با دستمال بدون پرز و کرک اضافی تمیز کنید (مانند دستمال آغشته به الکل ایزوپروپیل) تا هر گونه گرد و غبار یا کثیفی روی آن را پاک کنید. الکل-ایزوپروپیلاگر  الکل ایزوپروپیل ندارید ممکن است از یک دستمال کاغذی نسبتاً مرطوب استفاده کنید. بعضی اسکنرها نیازمند پاک کردن روزانه با دستمال‌های استاتیک هستند. این دستمال‌ها به جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن کمک می‌کنند زیرا الکتریسیته ساکن روی شیشه لامپ – لنزها موجب جذب گرد و غبار می‌شود که در طول زمان به سطوح شیشه لامپ – لنز چسبیده و آلودگی و نهایتاً خطوط اضافی را ایجاد می‌کند.

بهترین روش برای شناسایی گرد و غبار – آلودگی مزاحم روی شیشه لامپ و لنز چیست؟

تجربه به ما آموخته است که اگر انگشت خود را به آرامی روی مجموعه لامپ – لنز بکشید، اغلب حس خواهید کرد که گرد و غبار یا کثیفی روی آن وجود دارد. این  تقریبا یک روش قابل اعتماد برای پیدا کردن آلودگی است و فقط به نگاه کردن به مجموعه شیشه لامپ – لنز اکتفا نکنید. وقتی شما لامپ و لنز را تمیز می‌کنید، نیاز دارید که فشار کمی به کار ببرید تا آلودگی‌ها از سطح شیشه لامپ – لنز جدا و تمیز شوند.

اگر اسکنر شما دو رو اسکن می‌کند توجه داشته باشید، مسأله متداول دیگر عملاً تمیز کردن صحیح شیشه لامپ – لنز اسکنر نیست. اگر اسکنر دو سطح روشنایی دارید، اسکنر شما دارای 2 مجموعه لامپ – لنز است. یک مجموعه لامپ – لنز روی سطح جلوی کاغذ اسکن می‌کند و مجموعه دیگر روی سطح عقب کاغذ اسکن می‌کند. بنابراین شما باید مطمئن شوید هر دوبخش را کاملاً تمیز نموده‌اید

محل آلودگی خط اضافی کجاست؟

روش اطمینان‌ بخش برای تعیین این که بدانید آلودگی گرد و غبار روی اسکنر شما کجا قرار دارد  این است که با ساخت یک صفحه آزمایش، یک برگ A4 یا Letter بگیرید. در یک سمت کلمات “رو به بالا” را بنویسید، با یک عدد از 1 تا 4 در هر گوشه (بالا سمت چپ = 1، بالا سمت راست = 2، پایین سمت چپ = 3 و پایین سمت راست = 4).

حالا صفحه را مانند رویه کردن یک صفحه کتاب برگردانید و کلمات “رو به پایین” را در سمت دیگر بنویسید، با یک عدد از 5 تا 8 در هر گوشه (بالا سمت چپ = 5، بالا سمت راست = 6، پایین سمت چپ = 7 و پایین سمت راست = 8).

برای نوشتن کلمات و اعداد اگر از خودکار مشکی استفاده نمایید بهتر است. بعد از ایجاد صفحه آزمایش، آن صفحه را بگیرید و در سینی اسکنر قرار دهید یگونه ای که کلمات “رو به بالا” را بخوانید و زمانی که به آن نگاه می‌کنید، اسکن کنید و به تصاویر اسکن شده نگاه کنید. اگر تصویر با کلمات “روبه بالا” روی آن خطوط دارد، آنگاه نیاز دارید که شیشه لامپ – لنز بالای شیشه بخش اسکنر (یعنی لنزی که به بالای برگه‌های کاغذ از سینی وارد شده) را تمیز کنید. اگر تصویر با کلمات “رو به پایین” روی آن خطوط دارد، آنگاه نیاز دارید که لامپ – لنز پایینی اسکنر (یعنی لنزی که به سطح برگه‌های کاغذ وارد شده نور می‌دهد) را تمیز کنید.

80 در صد مشکلات خطوط اضافی ناخواسته در تصاویر اسکن شده مربوط به تمیز نکردن صحیح است. اگر اسکنر را روزانه و دقیق تمیز نمایید به همین سادگی 80 درصد مشکل ایجاد خطوط اضافی را نخواهید داشت. البته بندرت لکه و آسیب داخلی بخش اسکن نیز این موارد را ایجاد می نماید که در آینده در این رابطه هم برای شما خواهیم نوشت.
مطلب عنوان شده در عین سادگی بسیار با اهمیت است و می‌تواند نتیجه‌ای مناسب را برای شما به همراه داشته باشد در ضمن کارشناسان مجموعه آماده هستند تا با تماس شما راهنمایی لازم را ارائه و نسبت به رفع هر گونه ابهام اقدام نمایید.

مشاوره رایگان

 

سخن پایانی

وقتی اسناد خود را اسکن می‌کنید و خطوط عمودی روی تصویر مشاهده می‌کنید که روی اسناد فیزیکی وجود ندارد، این معمولاً ناشی از آلودگی مانند گرد و غبار یا کثیفی روی شیشه لامپ – لنز اسکنر است. برای برطرف کردن این مشکل، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

شیشه اسکنر باید چند بار در روز تمیز شود.

    • برای پاک کردن گرد و غبار یا کثیفی روی شیشه لامپ و لنز اسکنر، از دستمال بدون پرز و کرک اضافی استفاده کنید. می‌توانید از دستمال الکل ایزوپروپیل یا حتی دستمال کاغذ نسبتاً مرطوب نیز استفاده کنید.
    • برخی اسکنرها نیازمند پاک کردن روزانه با دستمال‌های استاتیک هستند تا از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری شود.
    • برای شناسایی آلودگی روی شیشه لامپ و لنز، انگشت خود را به آرامی روی مجموعه لامپ – لنز بکشید. اغلب حس خواهید کرد که گرد و غبار یا کثیفی روی آن وجود دارد.
    •   در رابطه با تمیز نمودن اسکنر و پرینتر و آموزش روش اسکن نمودن درست می توانید مطلببایدها و نبایدهای نحوه تمیز کردن پرینترها  و آموزش نحوه اسکن با دستگاه hp را هم مطالعه نمایید .

با انجام این اقدامات، مشکل خطوط عمودی روی تصاویر اسکن شده را می‌توانید برطرف کنید. اگر با این روش‌ها مشکل حل نشد، اطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بصورت رایگان شما را راهنمایی نمایند .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *