حل کد خطای 0x97 در پرینترهای اپسون Epson

حل کد خطای 0x97در پرینترهای اپسون Epson

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حل کد خطای 0x97 در پرینترهای اپسون Epson

اپسون یکی از مشهورترین تولید کنندگان دستگاههای چاپگر در سراسر جهان است. مدل های آنها به دلیل عملکرد برجسته و چاپ های با کیفیت ثابت شناخته شده هستند. با این وجود ، گاهی در بهترین شرایط هم ممکن است مشکلاتی هویدا شوند که  خارج از کنترل ما هستند. شاید رایج ترین خطایی که کاربران با چاپگرهای Epson ، کد خطای Epson 0x97 است.

 همانگونه که تعداد زیادی از کاربران چاپگر Epson گزارش کرده اند.

کد خطای بیشتر Epson 0x97 در چندین چاپگر از جمله  Epson WF-3640 ، Epson WF-4630 ، Epson WF-3620 ، Epson WF-7620  و رخ Epson WF-7610

دیده شده است  ممکن است  شما هم در مدل پرینتر Epson WF-3640 یا حتی برخی از مدل های دیگر Epson با این نوع خطا روبرو شده اید؟  و برای مدتی وقت شما را گرفته است ،

این کد خطا معمولاً به عنوان یک پنجره بازشو در صفحه LCD چاپگر ارائه می شود و به گونه ای طراحی شده است که دقیقاً به شما بگوید چه چیزی اشتباه است و برای رفع آن چه کاری باید انجام دهید.

البته مشکل زیاد پیچیده ای نیست و امید واریم در این پست بتوانیم به نحو شایسته همه جوانب  موضوع و بخصوص  روشهای برطرف نمودن انرا توضیح بدهیم تا از این به بعد بتونید هم برای خودتان و هم دیگران بفوریت این خطا را برطرف نمائید.

دلایل احتمالی آن چیست

اما ابتدا ، بیایید در مورد این خطا صحبت کنیم و ببینیم دلایل احتمالی آن چیست.

هنگامی که یک خطای 0x97 رخ می دهد ، بلافاصله کار چاپ شما را متوقف می کند و چاپ تا زمان رفع مشکل از سر گرفته نمی شود

برخی از رایج ترین مشکلات سخت افزاری که باعث ایجاد خطای  یاد شده می شود عبارتند از:

چالش های و مشکلات مرتبط با کاغذ

سخت افزار هایی مانند کارتریج ها ، سینی ها و …که نادرست نصب شده اند

مشکلات و یا حتی آسیب های منجر به قطع شده مدارها و قطعات در مادربرد

مشکلات نازل های کارتریج و یا عدم شناسایی درست انها

راه حل های ساده برای رفع کد خطای اپسون 0x97

 بررسی و رفع نواقص سخت افزاری آشکار

یک اقدام مهم در هنگام مواجهه با کد خطای اپسون 0x97، بررسی هرگونه نقص سخت افزاری فوری است. ابتدا چک کنید که کاغذ در سینی بصورت دقیق و در اندازه و حجم مناسب وجود دارد و چاپگر دچار گیر کردن کاغذ نشده است.

اطمینان حاصل کنید که تمام اجزای چاپگرو آنچه در ظاهر  آشکار است، از جمله کارتریج ها، درپوش ها و کابل ها در جای خود قرار داشته و به درستی متصل شده اند. بنابراین اگر یکی از این مشکلات باعث خطا شده است، پس از رفع آن باید بتوانید چاپ را از سر بگیرید.

 چاپگر خود را با طی مراحل مجدد باز نشانی و روشن نمایید

این تکنیک عیب‌یابی تقریباً مشابه روش اول است. باید تمام کابل های چاپگر خود را جدا کنید. قبل از ادامه، اجازه دهید چاپگر شما حدود پنج دقیقه استراحت کند. سپس دکمه پاور را به مدت 1 دقیقه فشار داده و نگه دارید. به فشار دادن و نگه داشتن دکمه روشن/خاموش در حالی که همه کابل ها را دوباره وصل می کنید، ادامه دهید. ممکن است در این روش به کمک شخص دیگری نیاز داشته باشید.

دکمه پاور را یک بار دیگر به مدت 1 دقیقه فشار داده و نگه دارید و سپس رها کنید. یک چاپ آزمایشی انجام دهید تا دریابید که آیا پیشرفتی وجود دارد یا خیر. اگر کد خطای چاپگر اپسون 0x97 همچنان باقی مانده است، آخرین روش ممکن است راه حل باشد.

 برای پرینتر جوهر افشان یک الگوی ودستور چک و تست نازل را اجرا کنید

اگرمدت حد اقل یک هفته و یا بیشتر با پرینتر کار نکرده اید و یا بنا به دلایلی از جمله کیفیت جوهر و شرایط نگهداری نازل‌های کارتریج جوهر مسدود شده یا دچار مشکل شده‌اند، ممکن است باعث ایجاد کد خطای Epson 0x97 شوند.

Epson-Error-Code

 برای بررسی نازل های سر چاپگر:

مطمئن شوید که کاغذ در سینی ورودی چاپگر شما وجود دارد.

سپس، در کنترل پنل چاپگر خود، از دکمه های فلش بالا و پایین برای انتخاب “Setup” استفاده کنید و دکمه “Okay” را فشار دهید.

. “Maintenance” را انتخاب کرده و “Okay” را فشار دهید.

. “Printer Head Nazzle Check” را انتخاب کنید و “Okay” را فشار دهید، سپس از یکی از دکمه های “شروع” برای شروع چاپ استفاده کنید.

اگر خطوط روی صفحه تست چاپگر ثابت و یکنواخت به نظر می رسد، خوشبختانه سر چاپگر تمیز است.

اگر سر نازل شما مسدود به نظر می رسد، با استفاده از مراحل زیر تمیز کنید:

هد چاپ را تمیز کنید
مواقعی وجود دارد که هد چاپ کثیف و گرفتگی باعث ایجاد خطای Epson 0x97 است. در این صورت، راه حل این است که هد چاپگر را به طور کامل تمیز کنید. در اینجا مراحل تمیز کردن هد چاپگر اپسون بصورت مختصرذکر گردیده است:

مرحله 1 – هر کارتریج جوهر را یکی یکی از هد چاپ خارج کنید. کارتریج های جوهر را (در موقعیت معکوس) روی یک کاغذ یا حوله تمیز قرار دهید. سپس، هد چاپ را با دقت از چاپگر خارج کنید.

مرحله 2 – با استفاده از یک پارچه تمیز و بدون پرز که در آب گرم مرطوب شده است، پایین هد چاپ را کاملاً پاک کنید. به تمیز کردن ناحیه نازل ادامه دهید تا زمانی که دیگر جوهر سیاهی روی پارچه را رنگی نکند .

مرحله 3 – هد چاپ را به مدت 10 دقیقه در یک ظرف مناسب با آب گرم خیس کنید. از آب جوشیده استفاده نکنید بلکه آب ولرم کافی است. یک دستمال کاغذی تمیز را در پایه قرار دهید و اجازه دهید هد چاپ بالای آن قرار بگیرد و در شرایط نمناک  باشد. هد چاپ را از کاسه بیرون بیاورید و آب و رطوبت را با استفاده از یک پارچه خشک بدون پرز پاک کنید.

مرحله 4 – هد چاپ را روی یک دستمال کاغذی قرار دهید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه در هوا خشک شود. سپس، هد چاپ را دوباره در حمل کننده آن که به کالسکه نیز معروف است قرار دهید و همه کارتریج ها را دوباره در شیارهای مربوطه خود نصب کنید. چاپگر خود را روشن کنید و ببینید آیا تغییراتی وجود دارد یا خیر.

  درایور چاپگر خود را به روز کنید

درایور چاپگر مسئول شناسایی و مبدل اسنادی و مواردی است که می خواهید چاپ کنید

این درایورها ممکن است با نصب برنامه های مختلف و یا شوک های الکترونیکی بهم ریخته و یا خراب شوند  و در اغلب موارد پس از گذشت چند سال قدیمی شده و خودشان باعث ایجاد کد خطای Epson 0x97 شوند. اگر درایور چاپگر شما منبع خطا است، می توانید با دانلود درایور جدید برای چاپگر خود آن را برطرف کنید.

برای دانلود جدیدترین درایور برای چاپگر هم می توانید

به صفحه پشتیبانی اپسون بروید.    https://www.epson.eu/support

Support-Homepage-_-Epson-Europe-05.09.2023-14_23.png

چاپگر خود را با وارد کردن نام در نوار جستجو یا جستجو بر اساس نوع محصول پیدا کنید.

روی دستگاه خود کلیک کنید و به برگه «دانلودها» بروید.

منوی کشویی “drivers” را باز کرده و جدیدترین درایور موجود را دانلود کنید.

هنگامی که درایور در رایانه شما دانلود شد، دستورات را برای نصب آن دنبال کنید.

پشتیبانی از چاپگر اپسون

کد خطای چاپگر اپسون 0x97 یک خطای نقص سخت افزاری است

Epson  راه حل های ذکر شده در بالا را برای آدرس دهی کد خطای Epson 0x97 توصیه می کند. اگر پس از دنبال کردن این راه حل های عیب یابی، چاپگر شما همچنان پاسخگو نیست، برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان کهن سرویس مشورت نمائید و نگران نباشید ، تلاش لازم را معمول خواهند داشت تا بهترین نتیجه ممکن را در کوتاهترین زمان بدست آورید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *