پرینتر جوهرافشان

پرینتر جوهر افشان

فهرست مطالب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرینتر جوهرافشان :

چنانچه می خواهید عکسهایی رنگی و با کیفیت چاپ کنید شک نکنید محبوب ترین پرینتر برای کاربران خانگی پرینتر جوهر افشان است. فرایند کار در پرینتر جوهرافشان به این شکل است که با پاشیدن جوهر روی کاغذ اقدام به چاپ تصاویر یا نوشته ها میکند. جوهر پاشیده شده در برمحل مورد نظر و در مجاورت هوا به سرعت خشک میشود. و درخشندگی رنگها خود را نشان می دهند

یک چاپگر جوهر افشان با پاشیدن قطرات ریز جوهر روی کاغذ ، تصویری را ایجاد می کند. هنگامی که کاغذ از طریق مجموعه ای از غلطک ها تغذیه می شود ، هد چاپ به جلو و عقب حرکت می کند. تصویر کامل از بسیاری از نقاط کوچک مانند پیکسل های روی صفحه تلویزیون یا تلفن ساخته شده است.

پرینتر جوهرافشان

کیفیت یک تصویر با توجه به تعداد نقاط در هر اینچ (DPI) تعیین می شود که چاپگر قادر به تولید است. بیشتر چاپگرهای لیزر دارای وضوح 1200 dpi یا 2400 dpi هستند. برخی از چاپگرهای کم مصرف دارای وضوح 300 dpi یا 600 dpi هستند. دامنه پایین برای اسنادی که در درجه اول از متن و گرافیک روزمره تشکیل شده است قابل قبول است. با این حال ، برای عکس های با کیفیت بالا ، وضوح بالاتر ارجح است.

در پرینتر جوهرافشان، جوهر دورن یک کارتریج یکبار مصرف ذخیره شده و برای هر رنگ یه محفظه جدا گانه تعبیه شده است. پرینتر جوهرافشان یک کارتریج مخصوص رنگ مشکی بوده و سه رنگ دیگر یا بصورت یکپارچه در یک کارتریج و یا بصورت جداگانه ( هر رنگ در یک کارتریج ) ارائه میشوند.
البته امروزه پرینتر هایی با تانک های خارجی که میتوانید جوهر مایع را درون آنها بریزید نیز وجود دارند. باید دقت کرد که در این مدل از پرینترهای جوهرافشان هد از بخش مخزن جوهر جدا شده و لازم است تا در نگهداری آن دقت بسیاری را داشته باشید، زیرا که در اثر خشک شدن یا آسیب رسیدن به هد تقریبا هزینه خرید یک هد جدید با هزینه خرید یک پرینتر برابری میکند.

ترکیب رنگها در پرینتر جوهر افشان

در پرینتر جوهرافشان مانند دیگر پرینتر های رنگی و چاپ خانه های بزرگ از چهار رنگ برای چاپ استفاده میشود که C.M.Y.K نامیده میشود. این عبارت در حقیقت برگرفته شده از چهار رنگ اصلی مورد استفاده در صنعت چاپ میباشد که مخفف این چهار رنگ است :

C : مخفف کلمه Cyan به معنی رنگ آبی (فیروزه ای) میباشد.

M : مخفف کلمه Magenta به معنی رنگ قرمز (سرخابی) میباشد.

Y : مخفف کلمه Yellow به معنی رنگ زرد میباشد.

K : مخفف کلمه BlacK به معنی رنگ مشکی میباشد.

این عبارت برای صنعت چاپ و چاپگرهای رنگی دیگر نیز صدق میکند و در تمامی آنها بری چاپ از همین چهار رنگ استفاده میشود.

پرینتر جوهر افشان به واسطه قیمت پایین آن و امکان چاپ رنگی تصاویر برای کاربران بسیار جذاب بوده و به همین دلیل این پرینتر در مصارف خانگی بسیار پر کاربرد است.

نکته قابل اهمیت در خصوص پرینتر جوهرافشان هزینه جوهر آن است که به رغم پایین بودن هزینه پرینتر، قیمت جوهر آن مبلغ قابل توجهی بوده و هزینه تمام شده چاپ را در مقایسه با سایر مدل های پرینتر بالا میبرد.

نکته :

اگر چاپ رنگی عکس برای شما لازم و ضروری نیست، توصیه کارشناسان مرکز خدمات کهن به شما استفاده از پرینتر لیزری سیاه و سفید است.

 

در خصوص تاریخچه پرینتر جوهرافشان باید بیان کرد که اولین پرینتر جوهرافشان در سال 1976 توسط شرکت HP اخراع و توسعه یافت. ولی اولین پرینتر جوهر افشان که با عنوان HP DeskJet به بازار ارائه شد در سال 1988 بود . سری پرینترهای HP DeskJet در دوران خود و حتی تا سالهای اخیر به یکی از پرطرفدارترین سری پرینترها در جهان تبدیل شدند. البته در کشور ما فعلا بدلایل مختلف جوهر های اورجینال بسیار گران بوده و بسیاری از مصرف کنندگان بنا\ار از جوهر های با کیفیت و قیمت پایین تر استفاده می نمایند .

نحوه کارکردد پرینتر جوهرافشان علارغم سادگی در مکانیزم بسیار پیچیده و حساس است. در قسمت انتهای کارتریج جوهر و در بخش تماس با کاغذ هد دستگاه قرار دارد که شامل یک سری نازل های بسیار ریز است که با جریان الکترکی بارور شده و مقدار بسیار اندکی از جوهر را در مسیر حرکت از روی کاغذ به سمت آن پرتاب میکند.
در هر لحظه مقدار جوهر خروجی و مقدار ترکیبی از هر کدام باید به دقت توسط پرینتر اندازه گیری شده و به سطح کاغذ پاشیده شود تا بتواند تصویر مورد نظر کاربر را با همان ترکیب رنگ ها ساخته و ایجاد کند. تمام محاسبات برای اندازه گیری مقدار جوهر و اینکه چه رنگی باید پاشیده شود و اینکه در کجای مسیر حرکت جوهر باید از هد به سمت کاغذ پرتاب شود تماما از طریق جریانات الکتریکی درون هد کنترول میشود.

پرینتر جوهر افشان

تعمیرات پرینترهای جوهر افشان

از آنجا که در بسیاری از موارد تعمیرات این پرینترها با تعمیرات پرینترهای لیزری تفاوت دارد و متاسفانه بدلیل کم یاب بودن قطعات اصلی و جوهر با کیفیت ، در عمل بسیاری از اقدامات تعمیری به نتیجه دلخواه نمی رسد بسیاری از همکاران ترجیح می دهند که تعمیرات این مدل ار پرینترها را انجام ندهند .

با این مقدمه باصلاع میرساند کارشناسان مجموعه کهن سرویس تمام تلاش خود را در جهت تعمیرات این مدل از پرینترها نیز معمول داشته و در بسیاری موارد خوشبختانه اقدامات تعمیری به نتیجه رسیده و موجبات خرسندی مشتریان محترم فراهم گردیده است

لازم است در مواردی که پرینتر جوهر افشان شما نیاز به تعمیر و سرویس دارد مشاوره لازم را با کارشناسان انجام داده و در صورت احتمال بیشتر حصول نتیجه ،  هماهنگی لازم برای ارسال دستگاه شما به کارگاه فنی فراهم خواهد شد

رنگها در پرینتر های جوهر افشان

حداقل هفته ای یک برگ پرینت نمائید

هد بخش بسیار حساسی بوده و در صورت عدم استفاده برای مدت حدود یک هفته تا ۱۰ روز ، جوهر درون کارتریج و هر دستگاه  شروع به خشک شدن میکند و این اتفاق منجر به مسدود شدن روزنه های نازل های درون هد میشود. پس از سپری شدن مدت زمان بیشتر در صورت عدم استفاده از چاپگر جوهر افشان جوهر بسیار سخت و خشک خواهد شد و موجبات آسیب اساسی به هد دستگاه را فراهم می نماید که در اغلب موارد غیر قابل درست شدن بوده و   این موضوع منجر به از دست رفتن کامل هدخواهد شد.

هد را در پرینتر جوهرافشان میتوان به عنوان اصلی ترین بخش پرینتر در نظر گرفت که هم در کیفیت چاپ خروجی و هم از نظر هزینه ای بسیار قابل توجه است.

وقتی خروجی چاپگر جوهر افشان رگه‌دار است، چه کاری باید انجام دهید؟

برای کاهش رگه ها، هدهای چاپ جوهر افشان را تمیز کنید. در ویندوز، Control Panel را باز کنید و Hardware and Sound > Devices and Printers را انتخاب کنید و دستگاه خود را پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده و Properties > Maintenance > Clean Heads > دستورات روی صفحه را دنبال کنید. برای تمیز کردن هدهای چاپ در Mac، به Applications رفته و Utility را انتخاب کنید.

 

مرکز خدمات کهن

باتوجه به حضور کارشناسان و متخصصین فنی کارآزموده در مجموعه افتخار داریم تا یکی از با کیفیت ترین سرویس ها و خدمات در زمینه تعمیر و سرویس پرینتر، اسکنر و ماشینهای اداری برندهای HP – CANON– EPSON – BROTHER– SAMSUNG و… را به مشتریان محترم ارایه نماییم .

 

مرکز خدمات سرویس کهن  OldService در ضمینه خدمات و پشتیبانی قطعات الکترونیک و ماشین های اداری در خدمت شما میباشد. فقط کافیست تا با کارشناس ما ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را بیان کنید. تمام تلاش ما در این است که بتوانیم در کمترین زمان ممکن بهترین خدمات را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *